قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک ها در اوایل زندگی با افزایش خطر چاقی در کودکان مرتبط است

19مه 1920 - قرار گرفتن كودكان در معرض آنتی بیوتیك ها در سنین پایین (از بدو تولد تا 12 ماهگی) با خطر بالاتری برای چاقی در دوران كودكی و افزایش چربی بدنی در اوایل تا اواسط كودكی همراه است. نتایج این تحقیق که در سنگاپور انجام شده است در شماره ی آوریل International Journal of Obesity، منتشر شد.

مطالعات حیوانی با استفاده از موش ها اثبات كرده اند كه قرار گرفتن این حیوانات در اوایل زندگی در معرض آنتی بیوتیك ها، باعث ناهنجاری های متابولیكی از جمله چاقی ناشی از اختلال در میكروبیوتای روده می شود، با این حال شواهد محدودی از مطالعات انسانی در این زمینه وجود دارد.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد لانه گزینی میکروبیوتای روده در سنین پایین نقشی محوری در وزن و رشد چاقی در مراحل بعدی زندگی(بین سنین 12-14) دارد.

در یک بخش از مطالعه ی GUSTO[1] در یک گروه کوهورت از بدو تولد، به رهبری پروفسور Lee Yung Seng، محقق اصلی این مطالعه و رئیس بخش اطفال در دانشکده ی پزشکیNUS و دکترNeerja Karnani ، استادیار کمکی در گروه بیوشیمی دانشکده ی پزشکی NUS  و محقق ارشد این تحقیق، پیامد میکروبی روده در رابطه با قرار گرفتن نوزاد در معرض آنتی بیوتیکها و چاقی در دوره ی کودکی مورد بررسی قرار گرفت. تعداد بسیار کمی از مطالعات انسانی تاکنون این ارتباط را بررسی کرده اند.

در این مطالعه، محققان نشان دادند که استفاده از آنتی بیوتیک ها در شیرخوارگی می تواند خطر ابتلا به چاقی را در اوایل کودکی افزایش دهد، و البته پسران کمی بیشتر از دختران در این مورد آسیب پذیر هستند. تجویز مکرر آنتی بیوتیک ها می تواند لانه گزینی میکروبیوتای روده را در نوزاد مختل کرده و به عنوان یک مکانیسم بالقوه برای ارتباط بین مصرف آنتی بیوتیک ها در نوزادی با بیماریها در مراحل بعدی زندگی محسوب می شود.

پروفسور لی یونگ سنگ گفت: چاقی در دوران کودکی نگرانی فزاینده ای برای بسیاری از اثرات منفی بهداشتی در بزرگسالی از جمله دیابت نوع 2 است. دوره شیرخوارگی (سال اول)، بخشی از یک پنجره مهم برای رشد و توسعه ی نوزاد است و می تواند تأثیر پایداری بر سلامتی و بیماری او در مراحل بعدی زندگی داشته باشد.

روده ی انسان، برای تأمین برخی مواد مغذی اساسی، کمک به هضم غذا و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن به ساکنان میکروبی خود متکی است. دستیابی به این میکروبهای خوب، بلافاصله پس از تولد شروع می شود و این روند به قرار گرفتن نوزادان در معرض عوامل مختلف، بسیار حساس است. استفاده از آنتی بیوتیک ها یکی از این عوامل است. اگرچه مصرف آنتی بیوتیک ها به از بین رفتن باکتری های بیماری زا کمک می کند، اما ممکن است در طول عملکرد خود، برخی از باکتری های خوب را نیز از بین ببرد.

دکتر Karnaniگفت: كسب میكروبهای روده در شیرخوارگی، یک فرایند بسیار پویا و آسیب پذیر است. استفاده از آنتی بیوتیك ها در طی لانه گزینی میکروب ها در روده می تواند لانه گزینی و رشد میكروبیوتای طبیعی روده ی نوزاد را مختل كرده و در نتیجه بر افزایش وزن و خطر چاقی كودك تأثیر گذارد.

تغییرات مرتبط با میکروبیوتای روده از طریق استفاده از آنتی بیوتیک ها و ارتباط آن ها با تجمع چربی در کودک، پیامدهای مهمی در مورد نقش میکروبیوتای روده در رشد چربی بدن و خطر چاقی دارد و مکانیسمی که از طریق آن آنتی بیوتیک ها تاثیر خود را اعمال می کنند، می تواند پایه و اساس نتایج بد متابولیکی در آینده باشد. یافته های این مطالعه نیاز به توجه دقیق مزایا در مقابل خطرات ناشی از تجویز آنتی بیوتیک ها و دفعات استفاده از آنها در اوایل زندگی را تقویت می کند.

داده های استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه های پاسخ داده شده توسط والدین، ​​اندازه گیری ترکیب بدنی و تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمونه های مدفوع کودکان شرکت کننده در مطالعه کوهورت مادران فرزندان GUSTO بود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200519/Early-life-antibiotic-exposure-linked-to-increased-risk-of-childhood-obesity.aspx

 



[1]the Growing up in Singapore Towards healthy Outcome (GUSTO) birth cohort